sobota, 3 kwietnia 2010

Jaja Malowane ... Księżycem - czyli moje popisowe "pisanki"



Super wyglądają, każda malowanka wychodzi inna i ciekawość zżera kiedy je się odkrywa.
Wykonanie jest dosyć proste, a efekt moim zdaniem super. Nie wiem skąd pochodzi ten sposób malowania jajek, ale kiedyś u mnie w domu się tak bawiliśmy. Teraz moja mama tego nie robi, ale ja robię tak jajka co roku.



Potrzebne są:
okolo 8 jajek (nie ugotowanych)
łupiny po cebuli - ja na długo przed świętami zbieram, za każdym razem kiedy obieram cebule staram się jak największe łupinki odkładać.
atrament niebieski (granatowy)- koniecznie. Najzwyklejszy. Ja użyłam tego chińskiego Hero INK, No.62, 59ml.
bandaż szeroki - też najzwyklejszy, z dużymi prześwitami (nie elastyczny)

Surowe jajka obkłada się łupinami od cebuli, mniej więcej tak, żeby otoczyć całe jajko, ale nie jest tutaj potrzebna żadna precyzja. Obłożone jajka zawijamy szczelnie bandażem, kilkakrotnie, następnie obkręcamy nitką, żeby się wszystko trzymało. Pozawijane jajka układamy w garnku (może być jedno na drugim, jeśli jest ich więcej). Zalewamy wrzątkiem, następnie wlewamy calą buteleczkę atramentu i stawiamy na gazie. Nie wiem ile tak naprawdę powinno się to gotować. Ja gotowałam 20 minut, ale nie od momentu zagotowania, tylko od postawienia na gazie. Po tym czasie zostawiłam wszystko do ostygnięcie, a na końcu już tylko odwijanie - najlepszy moment, bo nie wiadomo co wyszło.
Ostudzone malowanki trzeba posmarować masłem, żeby się blyszczaly.
Z uzyskiwaniem kolorów zasada jest mniej więcej taka, że kolory wychodzą w zależności od ilości łupinek, i grubości bandaża. Im więcej łupinek i grubszej otoczki z bandaża to jajka wyjdą bardziej czerwone (więcej czerwonych plamek), za to im mniej bandaża i cebuli, tym więcej atramentu się dostanie do skorupki i jajka będą bardziej niebieskie. Jeśli te proporcje będą mniej więcej po środku, to jest szansa że wyjdzie kolor zielony (z połączenia niebieskiego z czerwonym).




Tym kolorowym akcentem pragnę wszystkim blogowiczom życzyć wspaniałych Świąt Wielkanocnych!

9 komentarzy:

  1. piękne są!
    nigdy nie widziałam takich pisanek
    na ten rok już za późno, ale może w przyszłym..

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeczywiście unikatowe. Ja jeszcze nigdy podobnych nie widziałam! Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  3. jakie super i na taki pomysł nigdy bym nie wpadła, są prześliczne - Wesołych Świąt

    OdpowiedzUsuń
  4. Pisanki są piękne, dziękujemy za podzielenie się patentem!

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepięknie wyglądają te jajka! Są na prawdę niezwykłe! Zapisuję ten przepis do ulubionych i w przyszłym roku na pewno wykorzystam.
    I Tobie również najpiękniejsze życzenia wielkanocne. Zdrowych i pogodnych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  6. A czy ten atrament nie szkodzi zdrowiu? Pytam, bo chciałabym dzieciaczkom takie zrobić i nie wiem czy trzeba się martwic.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie też interesuje czy te jajka można bez obaw zjeść. Czy atrament nie zaszkodzi?

    OdpowiedzUsuń
  8. gratuluję pomysłu ,super jajka najpiękniejsze.... chyba spapuguję...

    OdpowiedzUsuń
  9. to znowu ja ... moje jajka cudnie wyszły...taaakie same, wesołych świąt....

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
free counters