wtorek, 9 lutego 2010

Mój pierwszy chleb na zakwasie - pszenno - żytni z ziarnami

Bardzo pyszny, prosty do zrobienia chleb, w sam raz dla początkujących, a przynoszący sporo satysfakcji i pochwał znajomych. Zachęcam do spróbowania. Przepis dostałam od koleżanki, wraz z zakwasem, ale robiłam w automacie i wyszedł gniot. Potem zakwas zrobiłam sama i już ciasto zagniotłam własnoręcznie i upiekłam w piekarniku - rewelacja.

Składniki (na 1 keksówkę):
200 g mąki pszennej
200 g mąki żytniej
4 łyżki zakwasu
2 płaskie łyżeczki soli
około 2 szklanek ciepłej wody
około 1 szklanki ziaren (słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, otręby, płatki owsiane, itp.

Ciasto zagnieść z zakwasem dodając wody tyle, alby wszystko miało konsystencję gęstej śmietany. Wmieszać ziarna do ciasta. Wyrobione ciasto przełożyć do wysmarowanej smalcem i wysypanej ziarnami keksówki, posypać wierzch ziarnami i odstawić na 12 godzin do wyrośnięcia.
Po 12 godzinach wstawić ciasto do zimnego piekarnika. Piec 30 minut w 220 stopniach i 40 minut w 170 stopniach.
Na 10 - 15 minut przed końcem pieczenia można posmarować wierzch chleba roztrzepanym jajkiem lub samym białkiem wtedy będzie miał błyszczącą skórkę.




Już nie zdążyłam zrobić zdjęcia chleba w całości :-)

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
free counters